Een jonge ondernemer, die enkele jaren geleden vol enthousiasme was begonnen aan de opbouw van zijn eigen zaak, voelde de behoefte om structuur en overzicht te brengen. Een ondernemingsplan was wat hij graag wilde hebben, maar nog geen tijd voor gevonden had om te maken. Te druk.
Toen ik hem vroeg naar zijn actuele cijfers en de gegevens van de laatste jaren was het even stil. Die had hij niet, maar zou het zijn boekhouder vragen. Een week later bleek dat hij geen duidelijk overzicht had en nu druk bezig was met de boekhouder om cijfers tevoorschijn te krijgen.
Daarop stelde ik voor dat we dan toch maar zouden beginnen met de rest van het plan, want afwachten helpt je niet verder. In de tussentijd kon de boekhouder de financiën overzichtelijk krijgen.
Na een aantal sessie kwamen de contouren van een ondernemingsplan naar voren. Uiteindelijk is er een groeistrategie geschreven, gekoppeld aan een marketingplan, en de wijze van financiering benoemd.
De jonge enthousiaste ondernemer kon lekker doorgaan met de groei van zijn bedrijf op een manier waarvan hij wist dat dit haalbaar was en het meest effectief was. Dat gaf weer extra energie en, niet zo vreemd, ook rust.